Thursday 9 August 2012

Jimatkan penggunaan RAM

0

Pernah terfikir kenapa RAM anda hampir full digunakan sedangkan anda tidak menggunakan apa-apa applikasi?


      Sebenarnya ini adalah disebabkan oleh penggunaan applikasi-applikasi yang telah anda install dan secara tidak sedar anda telah 'run' secara automatik sebaik sahaja anda boot komputer anda. Saya tunjukkan contoh dari laptop saya sendiri.

     
     Applikasi-applikasi ini 'run' secara automatik setelah sy start up Windows, tetapi saya langsung tidak menggunakannya dan pembaziran dalam RAM saya:
 

      Run program secara 'background' seperti ini tanpa keperluan untuk anda menggunakannya adalah penggunaan pembaziran bagi RAM anda dimana ia akan menyebabkan pc anda menjadi lembab secara tidak sengaja. Bayangkan jika anda memerlukan untuk menggunakan software-software higher consumption ataupun bermain game, ruang RAM ini dibazirkan begitu sahaja. Sebenarnya anda boleh sahaja mengubah setting untuksetiap applikasi yang anda install seperti didalam Skype, anda boleh sahaja mengubah settingnya dalam tab 
Tool > Option > General Setting dan 'untick' dalam kotak berikut 


      Dan setelah saya mengubah setting dalam applikasi saya yang lain,dan restart Windows, ini adalah hasilnya
 


*Tanpa 'running' apa-apa applikasi setelah di-restart.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by ThemeShift | Bloggerized by Lasantha - Free Blogger Templates | Best Web Hosting