SAN FRANCISO – Facebook percaya setakat ini lebih 83 juta akaun palsu telah diwujudkan melalui laman sosial terkenal itu.
Menurut
kenyataan syarikat itu yang diterbitkan pada minggu ini, sebanyak 8.7
peratus daripada 955 juta profil akaun telah menyalahi peraturan yang
ditetapkan Facebook.
Selain
itu, terdapat pelbagai kesalahan lain dilakukan seperti profil kedua
yang didaftar atas nama pengguna yang telah berdaftar sebelum ini dengan
4.8% kes dilaporkan.
Sebanyak
2.4 peratus daripada jumlah keseluruhan yang dilaporkan itu terdiri
daripada akaun profil peribadi yang digunakan untuk tujuan perniagaan
atau haiwan peliharaan manakala sebanyak 1.5 peratus daripada akaun itu
dikategorikan sebagai tidak begitu aktif dalam menggunakan laman sosial
itu.
Kajian
ini dilakukan untuk menentukan keberkesanan strategi pemasaran
sesebuah produk dan perkhidmatan sesebuah perniagaan yang menggunakan
platform laman itu sebagai langkah promosi jualan mereka.
Facebook turut menjelaskan akaun ‘duplicate’ ialah akaun yang digunakan seseorang itu selain daripada akuan utamanya.
Manakala
akaun yang diklasifikasi sebagai misclassified ialah pengguna yang
menghasilkan akaun untuk kepentingan perniagaan, persatuan atau untuk
binatang peliharaan mereka.
Facebook
menambah, akaun yang dibuat menggunakan nama palsu selalunya digunakan
untuk tujuan ‘spamming’, sekali gus telah melanggar terma dan syarat
yang telah ditetapkan oleh syarikat gergasi yang berpangkalan di Palo
Alto, California itu.
Pihak
Facebok turut menjelaskan aktiviti tidak bermoral itu secara tidak
langsung telah menjejaskan perniagaan mereka yang lebih tertumpu kepada
aspek pengiklanan.
“Setakat ini kami tidak ada bukti untuk permasalahan itu,” kata jurucakapnya baru-baru ini.
Seramai
80 juta pengguna globalnya mungkin akan terus menggunakan dan membuka
akaun untuk kepentingan mereka seperti menggodam laman profil individu
atau sesebuah perniagaan itu.
Menerusi
kajian juga, kegiatan ini lebih tertumpu di negara seperti Indonesia
dan Turki yang menunjukkan peningkatan tinggi dari segi jumlah
penggunanya.
Pihak
pengiklan yang menggunakan khidmat pengiklanan di Facebook mengesa
mereka untuk membuktikan bahawa setiap pautan ‘Like’ yang diterima
adalah betul, selaras untuk perkembangan perniagaan klien itu sendiri.
“Kami
menjana keuntungan hasil daripada pengiklanan dan kehilangan pengiklan
ini sedikit demi sedikit akan menjejaskan perniagaan kami,” kata
jurucakapnya lagi.
0 comments:
Post a Comment